Zittend aan de rand van het zwembad las ik deze zomer de biografie van Elon Musk. Deze grootaandeelhouder en (mede)oprichter van onder andere Tesla en SpaceX heeft zichzelf van jongs af aan ten doel gesteld de wereld te veranderen. Musk wordt gezien als een van de zeldzame mensen die in staat zijn een industrie opnieuw uit te vinden, de wensen van de consument te begrijpen en daaraan ook nog te voldoen.
In zijn geval betreft het de auto- en ruimtevaartindustrie, maar al lezende zet het me ook aan het denken over onze eigen bedrijfstak. Voldoet onze branche in voldoende mate aan de wensen van de consument? Zijn de absurd hoge prijzen van nieuwe geneesmiddelen, de verslechterende beschikbaarheid, de belabberde therapietrouw en de lange wachttijden in de apotheek geen vergelijkbare symptomen van een zieke sector, zoals we die herkennen in de automobielindustrie?
De geneesmiddelensector is, vanaf het ontwerp en de productie van een medicijn tot en met het voorschrijven, afleveren en het gebruik ervan, sterk aan verbetering toe. Willen we voorkomen dat dit op een radicale ‘Muskiaanse’ wijze gebeurt, waarbij de huidige spelers het nakijken hebben, dan zullen we open moeten staan voor creativiteit en innovatie. Dit zal zich niet meteen uitbetalen. Er zal tijd en geld geïnvesteerd moeten worden en het vereist andere competenties. Maar essentieel is dat hierbij de bestaande en latente behoeften van de eindgebruiker het uitgangspunt vormen.
That Musk be!
Jos Lüers, hoofdredacteur
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
augustus 2017
© 2024 RN Webdesign