Sinds 1 januari van dit jaar geldt een nieuw en omstreden preferentiebeleid van zorgverzekeraar VGZ. Naast de gebruikelijke verandering in aanwijzing van preferente tabletten, heeft VGZ dit jaar ook preferente inhalatoren aangewezen, waardoor patiënten in bepaalde gevallen omgezet moeten worden naar een andere ‘puffer’.
De maatregel heeft geleid tot de nodige onrust. Zorgverleners zochten via de Longalliantie Nederland (LAN) de publiciteit om te protesteren tegen de ongelukkige timing. Vanwege de coronamaatregelen is het in deze tijd lastiger om de inhalatie-instructie te geven die noodzakelijk is bij overstap naar een nieuw apparaatje. Daarnaast doorkruist het preferentiebeleid in veel gevallen ook de keuzes die zijn gemaakt in regionale longformularia en daarbij is het in strijd met de behandelrichtlijnen die adviseren aandacht te besteden aan een goede match tussen patiënt en inhalator. SP-kamerlid Van Gerven stelde Kamervragen naar aanleiding van de ontstane ophef – deze zijn niet nog beantwoord.
De protesten lijken weinig kansrijk. De wet biedt zorgverzekeraars nóg uitgebreidere mogelijkheden voor het voeren van preferentiebeleid dan waar nu gebruik van gemaakt wordt. Zelfs combinatiepreparaten zouden in losse componenten omgezet mogen worden. En zolang patiënten, ondanks het gevoerde preferentiebeleid, blijven kiezen voor een polis bij de betreffende verzekeraar, is er voor deze geen vuiltje aan de lucht. Goede voorlichting over het nieuwe preferentiebeleid aan de getroffen patiënten lijkt dus de aangewezen weg.
Onderdeel van goede patiëntvoorlichting is het wijzen op de mogelijkheden in het geval van bijwerkingen of slechte ervaringen met een geneesmiddel. Het is dus aan te raden om patiënten die geconfronteerd worden met de omzetting naar een nieuwe preferente inhalator, een inhalatie-instructie te geven én te wijzen op de mogelijkheid een bijwerking te melden via lareb.nl of een ervaring door te geven via meldpuntmedicijnen.nl. Wanneer er een duidelijk beeld ontstaat van de mate van acceptatie van voortschrijdend preferentiebeleid bij de medicijngebruikers zelf, maakt dit het gesprek hierover tussen zorgverlener en zorgverzekeraar wellicht een stuk makkelijker.
Jos Lüers, hoofdredacteur
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
januari 2021
© 2024 RN Webdesign