Zodra er zomerweer wordt voorspeld, regent het onmiddellijk reclames voor barbecuevlees, -saus en stokbrood. Ook radiopresentatoren doen een duit in het zakje en roepen enthousiast dat ze de speklap en kippenpoot op de gloeiende kolen zullen gooien. Zomer, barbecue en kiloknaller; een bijna religieuze drie-eenheid, waarvoor met name mannen warmlopen, die de rest van het jaar niet achter het fornuis te vinden zijn.
Het succes van de barbecueadvertentie is inmiddels ook doorgedrongen tot de ‘creatieve’ reclamejongens van de farmaceutische industrie. Een paginagrote advertentie in, onder andere het Pharmaceutisch Weekblad, laat een jonge kleinzoon genieten van 91 extra hamburgers van opa’s barbecue, en er komen nog meer! Dankzij het beschermende effect van de aangeprezen DOAC op grootvaders atriumfibrilleren, kan deze opa zijn kleinzoon kennelijk nog lang verwennen met zijn verschroeide baksels.
Natuurlijk snap ik dat een puberkleinzoon alleen nog op bezoek wil bij opa op de camping met in het vooruitzicht chips, cola en hamburgers met vette saus. Maar ik begrijp helemaal niets van de gedachtegang van de marketeers om deze activiteit juist als voorbeeld te gebruiken in een medicijnreclame. De advertentie was ongetwijfeld niet door de interne keuring gekomen, wanneer senior en kleinzoon gezellig samen vele extra sigaretjes hadden gerookt tijdens opa’s bonusjaren. Waarom dan wél een advertentie met een ook niet al te gezonde en duurzame activiteit als het eten van hamburgers van de barbecue?
Zorgverleners steken veel energie in het informeren van hun patiënten over het belang van een gezonde leefstijl en adviseren over wat de patiënt hiervoor moet doen en laten. De 91 verbrande hamburgers, die de adverteerder aanhaalt als metafoor voor de effectiviteit van het antistollingsmiddel, schieten mij daarom in het verkeerde keelgat. Zéker voor een medicijnfabrikant zou moeten gelden dat het nemen van maatschappelijke verantwoordelijkheid soms zwaarder weegt dan commercieel gewin.
Jos Lüers, hoofdredacteur
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
juli-augustus 2022