Gratis zonnebril bij aankoop van een bril op sterkte. APK voor niks bij een beurt voor je auto. Of sparen voor handdoeken of serviesgoed bij je boodschappen. De ‘gratis-bij-aankoop-van’ acties zijn een populair marketinginstrument in de detailhandel. In de zorg komen we deze vorm van verkoopbevordering echter zelden tegen. Maar wanneer zorgverzekeraars driftig reclame maken om klandizie te behouden of te werven, kunnen wij zorgverleners toch niet achterblijven?
Apothekers vrezen dat het niet meer vergoeden van vitamine D volgend jaar een flinke financiële tegenvaller zal worden. Patiënten met een krappe beurs gaan misschien stoppen met het gebruik of stappen over op een goedkoper alternatief. Het zicht op het gebruik van dit, door richtlijnen geadviseerde vitamine, raakt vertroebeld, wanneer patiënten het via andere kanalen dan de apotheek gaan aanschaffen.
Waarom zouden we dit relatief goedkope en waardevolle vitamine daarom niet gratis verstrekken bij afname van een ander waardevol product van de apotheek: de medicatiebeoordeling? Patiënten die hiervoor in aanmerking komen, hebben over het algemeen ook een indicatie voor het gebruik van vitamine D. Sterker nog: het toevoegen van ontbrekend vitamine D is zelfs een van de interventies die het vaakst uit een MBO komt.
Het gevecht om de klant, excuus patiënt, is al lang begonnen in de apotheekwereld. Hierbij kunnen we leren van andere partijen die proberen hun positie te behouden of te verstevigen. Een marketingactie met een gratis waardevol product is hierbij misschien wel een goed idee.
Jos Lüers, hoofdredacteur
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
december 2022