Rapportcijfer
De zomervakantie nadert en waarschijnlijk heeft u ook al uitgebreid op het internet gespeurd naar attractieve bestemmingen, pittoreske hotelletjes of rustieke campings. En wellicht is u ook dit opgevallen: als er één ding is dat wij in de gezondheidszorg kunnen leren van de recreatiebranche, dan is dat het gebruik van klantenwaarderingen. Grote boekingsites sturen standaard een verzoek tot het schrijven van een recensie, kort nadat u bent teruggekeerd van een vakantie of korte trip. En dat het werkt, heeft u waarschijnlijk zelf ook gemerkt. Want wie leest niet de oordelen van anderen over een uitgekozen vakantieoord en trekt er zich niets van aan?
Hoe anders gaan wij hier in de apotheek mee om. De tegenwoordig verplicht gestelde klanttevredenheidsonderzoeken zijn voor veel apotheken een worsteling, waarbij enquêtes zeer selectief worden uitgedeeld. Via apotheek.nl kunnen apotheken een voor de klant onbegrijpelijk en weinig ter zake doend kwaliteitsprofiel zélf invullen, waarbij ze hooguit door collega’s kunnen worden verlinkt, wanneer er onjuistheden in staan. Het is meer komisch dan informatief om beoordelingen van apotheken op te zoeken op zorgkaartnederland.nl. Ongeveer 2100 personen hebben hun mening gegeven over ruim 1800 apotheken. Niet bijster representatief dus. Apotheken met over het algemeen negatieve beoordelingen, verdedigen zich vaak in de trant van: wij herkennen ons niet in het door u geschetste beeld; wij doen ons uiterste best; recent klanttevredenheidsonderzoek liet heel andere resultaten zien. Wanneer we met het beeld in de spiegel niet blij zijn, gooien we hem liever in duizend stukjes.
Bent u wellicht van mening dat uw klanten de kwaliteit van uw werkzaamheden niet goed kunnen beoordelen, omdat ze geen idee hebben wat er allemaal achter de schermen gebeurt? Zonder twijfel heeft u daar grotendeels gelijk in, maar bejegening en serviceverlening zijn óók belangrijke kwaliteitsaspecten, en die kunnen uw klanten natuurlijk beter beoordelen dan uzelf.
Waarom sturen we niet gewoon iedere klant na een apotheekbezoek automatisch en zonder voorselectie het verzoek om een korte evaluatie te geven? Een rapportcijfer, dat is gebaseerd op het gemiddelde van enkele honderden meningen, geeft immers een heel wat genuanceerder beeld dan de bevinding van één of enkele klanten. Willen we de klant daadwerkelijk centraal stellen, dan zouden we toch dag in, dag uit bezig moeten zijn met het meten en evalueren van diens ervaringen… en deze vervolgens ook daadwerkelijk serieus nemen.
Jos Lüers, hoofdredacteur
GELEZEN
Zonnebrandcrème voorkomt huidveroudering
Nu de zomer eindelijk lijkt gekomen in Nederland, is het belangrijk om je weer goed in te smeren. Niet alleen voorkom het verbranding, zonnebrandcrème gaat ook huidveroudering tegen bij dagelijks gebruik. Dit blijkt uit een onderzoek bij 903 mannen en vrouwen van 55 jaar en jonger met een lichte huid. Ongeveer de helft van de deelnemers werkte voornamelijk buiten, daarnaast rookten vier op de tien. De deelnemers werden verdeeld in twee groepen. De eerste groep gebruikte dagelijks zonnebrandcrème (SPF 15) op gezicht, nek, armen en handen. Ze brachten de zonnebrandcrème ’s ochtends aan, maar ook na het douchen, hevige transpiratie of na een paar uur buiten zijn. De tweede groep gebruikte de zonnebrandcrème naar eigen inzicht. Daarnaast werden de groepen onderverdeeld in subgroepen. Hiervan nam de helft dagelijks 30 milligram van het antioxidant bètacaroteen in. De andere helft slikte een placebo. Na 4,5 jaar werd de huid van de deelnemers onderzocht met behulp van microtopografie. De onderzoekers analyseerden huidveranderingen op de linkerhand, zoals verschillen in textuur en ruwheid. Bètacaroteen bleek geen effect te hebben op de huid van de deelnemers, maar dagelijks smeren met zonnebrandcrème wel. Ongeacht het geslacht of de leeftijd, bleken de mensen die zich consequent insmeerden 24% minder last te hebben van huidveroudering dan zij die naar eigen inzicht de zonnebrandcrème gebruikten. Goed gebruik van zonnebrandcrème is dus essentieel voor een goede bescherming van de huid tegen verbranding, huidkanker en huidveroudering.
Bron: Annals of Internal Medicine, juni 2013.
Langer gebruik van tamoxifen
Langer gebruik van tamoxifen reduceert borstkankerrecidief beter wanneer vrouwen dit middel gedurende tien jaar gebruiken, in plaats van de nu aanbevolen vijf jaar. In de studie werden 12.894 vrouwen met de diagnose borstkanker en gedurende vijf jaar behandeld met tamoxifen gerandomiseerd in tamoxifen en placebo gedurende nogmaals vijf jaar. Na tien jaar hadden 617 vrouwen in de tamoxifengroep een recidief versus 711 vrouwen in de placebogroep (p=0,002). De mortaliteit was 331 vrouwen in de tamoxifengroep versus 397 in de placebogroep (p=0,01). Ongeveer zeventig procent van de borstkankers zijn oestrogeen gevoelig. De onderzoekers schatten dat bij een gebruik van tien jaar van tamoxifen de kans op een recidief – en daardoor de borstkankersterfte – met een derde in de eerste tien jaar en de helft daarna wordt gereduceerd. Wel waren er hinderlijke bijwerkingen door het langere tamoxifengebruik. Deze wegen echter niet op tegen de voordelen van de reductie van borstkankerrecidieven en sterfte.
Bron: The Lancet, juni 2013.
Flauwvallen
Ongeveer 40% van de bevolking valt gedurende zijn of haar leven minstens eenmaal flauw. Flauwvallen komt doordat de bloeddruk kortdurend zo sterk daalt dat de hersenen tijdelijk te weinig bloed krijgen. Dit leidt dan tot een kortdurende bewusteloosheid. Meestal is dit een eenmalige gebeurtenis, maar sommige mensen vallen tientallen malen flauw. Tot nu toe werd gedacht dat een korte onderbreking van de doorbloeding geen langetermijngevolgen had voor de hersenen. Onderzoekers hebben in een groot bevolkingsonderzoek met hersenscans onderzocht of flauwvallen toch gevolgen had. Bij patiënten die minstens vijfmaal waren flauwgevallen, vertoonde de witte stof in de hersenen meer afwijkingen dan bij mensen die zelden of nooit waren flauwgevallen. De gevolgen van deze afwijkingen in de witte stof zijn nog onduidelijk maar de onderzoekers vermoeden dat ze geen wezenlijke gevolgen hebben voor het functioneren van de hersenen. Voorzichtigheidshalve stellen de onderzoekers dat het aan te bevelen is om veelvuldig flauwvallen te voorkomen. Hiervoor is verder onderzoek en behandeling aangewezen.
Bron: Neurology, juni 2013.
Vis eten verlaagt de kans op allergie
Het is algemeen bekend dat vis eten gezond is. Dit geldt niet alleen voor volwassenen, maar ook voor jonge kinderen. Uit Amerikaans onderzoek is gebleken dat baby’s die in hun eerste levensjaar regelmatig vis krijgen minder risico lopen op het ontwikkelen van een allergie. De onderzoekers bestudeerden gedurende twaalf jaar het voedingspatroon van een groep baby’s. Als belangrijkste conclusie stelden ze vast dat kinderen die als baby minimaal twee keer per maand vis aten, twaalf jaar later nog steeds vrij waren van allergieën. Daarnaast nam het risico op eczeem af met 22%, en het risico op hooikoorts met 26%. In totaal werden 3285 kinderen onderzocht. Geef je kind dus regelmatig een Hollandse Nieuwe.
Bron: American Journal of Clinical Nutrition, juni 2013.
EN DAN NOG IETS
Zomerstop
Pharma Selecta Bulletin gaat dit jaar voor het eerst in haar bestaan met vakantie. Het volgende nummer verschijnt in augustus. De redactie wenst u een mooie zomer.