Tijdens de vakantie merk je eens te meer hoezeer de smartphone ons leven de afgelopen jaren heeft veranderd. Navigeerden we vijftien jaar geleden nog met de ANWB-routekaart en het Shell-stratenboek op schoot, tegenwoordig gebruiken we waarschijnlijk de TomTom en ingebouwde autonavigatie al niet eens meer, maar Google Maps en Flitsmeister. Een overnachtingshotelletje boek je niet meer telefonisch of door er op de bonnefooi heen te rijden. De beste deal, waarvoor het niet eens nodig is om te rijden, vind je via Booking. De weersverwachting op de camping voor de komende dagen hoef je niet meer te ontcijferen uit Le Figaro of La Gazetto Della Sport, maar houd je voortdurend in de gaten via je weer-app. Ansichtkaarten sturen en fotoalbums maken.., wie doet het nog?
Hoe contrasterend hiermee is de weinige toepassing van appjes in de gezondheidszorg. Zelfs in de van oudsher sterk gedigitaliseerde apotheekwereld is het gebruik van apps, om bijvoorbeeld de logistiek van de receptaanvragen te regelen, nog in de pioniersfase en zeker geen gemeengoed. En voor de digitale ondersteuning van het geneesmiddelgebruik tussen de contactmomenten in de apotheek door, zijn nog vrijwel geen tools beschikbaar.
Als reizen zoveel makkelijker is geworden door de smartphone, dan moet medicijngebruik op die manier toch ook eenvoudiger kunnen worden? Weer helemaal opgeladen na een vlekkeloos verlopen vakantiereis, bruist u vast van de energie om uw patiënten naast hun medicijnen ook uw apotheek-app te laten gebruiken.
Jos Lüers, hoofdredacteur
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.