De kanttekeningen
Domeindenken...?
Er is al veel gezegd en geschreven over het domeindenken
tussen arts en apotheker. Het domeindenken tussen openbare apothekers en
ziekenhuisapothekers komt echter niet zo vaak aan bod. Bij discussies
tussen en over apothekers zijn onder andere dit soort opmerkingen vaak
te horen: 'Ziekenhuisapothekers... die zijn toch altijd al thuis om vijf
uur!' of 'Openbare apothekers die schrijven de hele dag toch alleen
rekeningen uit,' of 'Hoezo medicatiebegeleiding, dat kunnen
(ziekenhuis)apothekers toch helemaal niet!'. Is het belangrijk te weten
of openbare- of ziekenhuisapothekers de drukste baan hebben? Is het niet
veel belangrijker in deze tijden van grote veranderingen te stoppen met
deze onzinnige discussies? In het belang van het vak en van de patiënt
is het belangrijk dat er respect en begrip wordt opgebracht voor de vaak
onbekende werkzaamheden van beide soorten apothekers. Het is
verschrikkelijk jammer dat vele initiatieven mislukken waarbij samenwerking
tussen openbare- en ziekenhuisapothekers noodzakelijk is. Vele oorzaken
voor het mislukken zijn mogelijk, maar een gebrek aan respect mag nooit één
van deze oorzaken zijn.
VOA's niet-realistische idealen
Heeft u ook weer een brief gehad van de Vereniging
Openbare Apothekers? Leuk..., of toch niet? De anonimiteit is opgeheven,
de brief wordt tegenwoordig ondertekend door iemand die op de
KNMP-ledenlijst niet voorkomt. Gebleven is het fanatisme en een niet
realistisch eisenpakket: '...de wet moet worden aangepast...', '...we
moeten de groothandels terugdringen...', '...in het standaardcontract
van de KNMP moet worden opgenomen dat de apotheek niet bij een groothandel
inkoopt die apotheken in bezit heeft...', '...een verzekeraar mag in de
regio niet meer dan 33% van de markt bezitten...'. Idealisme is een
deugd, maar de kunst is om je idealen te realiseren en waar nodig te
relativeren. Dat lukt niet door alleen maar tegen anderen aan te schoppen.
Je bereikt doorgaans veel meer door samen te werken met anderen, je
professionaliteit te tonen en je medespelers in hun waarde te laten. De
idealen van VOA vertonen gelijkenis met een bodemloze put. Men vraagt u om
financiële steun voor het realiseren van de idealen, wij denken dat u uw
geld beter kunt besteden.
HP de Tijd
'Leuk!', dacht u waarschijnlijk toen onlangs gratis een
nummer van HP de Tijd bij u in de apotheek op de deurmat viel. Met de
feestdagen in het vooruitzicht had u natuurlijk alle tijd om dit
kwaliteitsweekblad van kaft tot kaft door te bladeren. 'Originele
reclamestunt van de uitgever', vond u waarschijnlijk en tegelijkertijd
voelde u zich een beetje trots dat men u kennelijk als doelgroep zag.
Eindelijk een beetje erkenning voor de hoge opleiding en de
kwaliteitsuitstraling van de apotheker en de apotheek! Uitbuikend na het
diner op eerste kerstdag landde u al bladerend aan bij de middenpagina.
Verrek..., reclame voor 's lands meest voorgeschreven lipidenverlager?
Afgezien van het feit dat uw hoofd na een voortreffelijk kerstmaal absoluut
niet naar cholesterol stond, vroeg u zich af wat deze reclame hier deed.
Plotseling herinnerde u zich dat Pharma Selecta reeds eerder
schreef over emotionele beïnvloeding via reclame. Dus dit was hier een
voorbeeld van? Door het innieten van een advertentie in een blad dat
algemeen gekend wordt vanwege zijn kwaliteitsuitstraling, dacht men dat wij
haar product met deze uitstraling zouden vereenzelvigen? Om het modern
te zeggen: er is sprake van een win-win-situatie: de
geneesmiddelenfabrikant krijgt de gewenste reclame en de uitgever krijgt
(in ruil voor de advertentie?) een waardevol adressenbestand. Is er een
verliezer? U bent zelf prima in staat om dat te beoordelen.