Rode kaart
Afgelopen week plofte bij alle contributiebetalende KNMP-leden een actiepakket in de brievenbus om een publiek offensief te starten tegen de plannen van minister De Geus. Zoals reeds was aangekondigd, heeft de communicatieafdeling van de KNMP ingezet op
publieksvriendelijke acties. Menig apotheker zal dat betreuren. Niet omdat we als beroepsgroep nu zo graag het publiek willen pesten. Dit gebeurt immers al genoeg in de gezondheidszorg door bureaucratische instellingen als ziekenhuizen en zorgverzekeraars. Maar omdat een actie over de hoofden van de patiënten veel duidelijker maakt hoe publieksvriendelijk we normaal gesproken wél werken en wat een gemis het zal zijn wanneer ons door De Geus de mogelijkheden hiertoe worden ontnomen.
Waarom alleen aandacht besteden aan middelen waarop de apotheek straks geld moet gaan toeleggen? Dit maakt ons geen haar beter dan al die andere krenten-uit-de-pap-vissers als pilapotheken via internet, Kwikfits en Euromasters, waar winstmaximalisatie per product belangrijker is dan het leveren van een hoogwaardig totaalpakket. De maatregelen van De Geus treffen niet alleen de aids-patiënten (apothekers spreken overigens liever over HIV-patiënten), MS-patiënten, mensen met diabetes (zijn dit dan geen patiënten KNMP?) en al die andere dure medicijngebruikers die de KNMP met haar poster aanspreekt, maar betekenen ook een forse achteruitgang in serviceniveau voor Jan met de oxazepam en Mien met de pil.
De rode kaart voor de leden van de Tweede-Kamercommissie voor VWS is natuurlijk een leuk idee, alhoewel ik mij niet kan voorstellen waarom onze klanten deze zullen ondertekenen met vriendelijke groet, in plaats van met ik ben woedend! of met ik ben zeer bezorgd! Ik vraag me alleen af hoeveel impact deze lieve actie heeft op publiek en politiek. Misschien wordt het tijd dat we als beroepsgroep onze tanden laten zien.
De KNMP krijgt van mij voor deze actie vooralsnog de zachtroze kaart.
Jos Lüers, waarnemend hoofdredacteur