Maaiveld
P harma Selecta staat al ruim twintig jaar bekend als een kritisch apothekersblad. Al onze medewerkers zijn gedreven en onderzoekende mensen die hun mening niet onder stoelen of banken wensen te steken. Niet alleen de farmaceutische industrie, de politiek en de zorgverzekeraars worden onderworpen aan hun kritische blik, maar ook de eigen beroepsgroep en de voorschrijvers worden nauwlettend in de gaten gehouden en - indien nodig - op de vingers getikt. Wij beschouwen onszelf een beetje als het geweten van de farmaceutische kolom en zijn bereid hiervoor onze kop boven het maaiveld te steken, met alle gevolgen van dien...
Eén van die nadelige consequenties is ons chronische gebrek aan financiële middelen. In onze ideologie past het heffen van abonnementsgelden niet, waardoor wij afhankelijk zijn van vrijwillige donaties en advertentie-inkomsten. Met name deze laatste inkomstenbron droogt de laatste jaren hard op. Worden potentiële adverteerders wellicht afgeschrikt door onze kritische manier van schrijven? Is men bang zich door het adverteren in Pharma Selecta te onderscheiden van de grijze middelmaat?
Om ondanks het geldgebrek ons "zendingswerk" toch voort te kunnen zetten, hebben we besloten in 2005 niet langer eenmaal per twee weken, maar eenmaal per maand te verschijnen, met echter wel méér informatie per nummer. Een moeilijke beslissing, want we hechten erg aan onze actualiteitswaarde. We blijven echter ons uiterste best doen u te voorzien van nuttige en objectieve geneesmiddelinformatie en kritische meningen.
Onze mogelijke adverteerders wil ik oproepen lef te tonen. Door te adverteren in Pharma Selecta bereikt u vrijwel alle Nederlandse apothekers en steunt u bovendien een blad dat door hen zeer hoog gewaardeerd wordt. En wenst u uw hoofd niet al te ver boven het maaiveld uit te steken, bedenk dan... adverteren mag ook in zwart-wit.
Ik wens u allen een voorspoedig nieuwjaar.
Jos Lüers, hoofdredacteur