Het wordt steeds duidelijker dat de overname van Pharmachemie door het Israëlische Teva verregaande consequenties heeft voor het commerciële beleid van het bedrijf en daarmee voor het imago.
Enkele maanden geleden kwam de firma reeds in het nieuws door de onverwachte introductie van alendronaat, het generiek van Fosamax®. De fabrikant van het origineel stelt dat het patent op het middel nog lang niet is verlopen. Pharmachemie claimt echter een foutje bij de patentinschrijving te hebben ontdekt, wat het mogelijk zou maken het middel merkloos na te maken en te verkopen. Het is nu aan de rechter te bepalen wie gelijk heeft. Een ontwikkeling die veel zorgen baart. Immers (het respecteren van) de patentperiode is de financiële kurk waarop de innoverende farmaceutische industrie drijft. Pharmachemie zou er goed aan doen zich te realiseren dat ze haar succes te danken heeft aan de farmaceutische industrie die ooit de producten ontwikkeld heeft die zij nu verkoopt, in plaats van diezelfde industrie om zeep te helpen.
Een andere actie van de Haarlemse generiekgigant die veel kwaad bloed zet, is de verkoop van producten via benzinepompen. Zonder zich te bekommeren om de bedenkingen van apothekers over de verkoop van OTC-producten via dit kanaal, worden Clicker®-displays op toonbanken gezet, alsof het hier zou gaan om Snickers of Wilhelmina-pepermunt. De zinssnede "Door het verstrekken van geneesmiddelen van onbetwiste kwaliteit tegen een betaalbare prijs en door onze vaardigheden aan te bieden aan beroepsbeoefenaren in de gezondheidszorg, willen wij voorzien in een behoefte aan doeltreffende medicatie, nu en in de toekomst" uit de missie van Pharmachemie komt in dit licht aardig hypocriet over. Gelukkig wordt de tekst afgesloten met "Wij, Pharmachemie en Teva, willen aanspreekbaar zijn op de wijze waarop wij omgaan met ons personeel en onze partners in zaken en de manier van promotie van onze producten".
Pharmachemie, bij deze... WAARDELOZE ACTIES!
Jos Lüers, hoofdredacteur