Een belabberde score op het mystery shopper-onderzoek van de Consumentenbond en een al minstens zo beschamende reactie hierop van het Pharmaceutisch Weekblad.
Laten we er geen doekjes om winden: dit lijkt natuurlijk helemaal nergens op. Vijftien procent van de bezochte apotheken vraagt niet naar het gebruik van andere medicatie bij aankoop van een zelfzorgmiddel waarbij deze vraag uitermate relevant is en bij iedere apotheekmedewerker bekend is. Bij enkele apotheken, waarbij de vraag wél wordt gesteld, wordt helemaal niets gedaan met het antwoord en bij de helft van deze apotheken krijgt de klant ten onrechte niet het veilige alternatief mee, maar gaat de apotheek de verantwoordelijkheid uit de weg door de klant door te verwijzen.
Pretenderen wij nou écht zorgverleners te zijn die de klant centraal stellen, terwijl we in veel gevallen nog niet eens in staat zijn een relatief eenvoudig zelfzorgadvies volgens onze eigen richtlijnen af te handelen? Het Pharmaceutisch Weekblad mag dan wel jubelen dat de score gestegen is ten opzichte van het vorige onderzoek uit 2012, maar los van de vaststelling dat er appels met peren worden vergeleken, is dit een wel erg opzichtige poging de bittere realiteit te verhullen.
Zelfzorggeneesmiddelen verkopen is een keuze. Een apotheker die het als een minderwaardig onderdeel van zijn bedrijfsvoering beschouwt, doet er wellicht beter aan hier helemaal mee te stoppen. Echter, behoren deze middelen volgens u door de apotheek te worden verkocht – doe het dan ook goed! Neem de tijd voor een deugdelijk advies en zorg dat u en uw medewerkers tot in detail op de hoogte zijn van onze eigen zelfzorgstandaarden.
Jos Lüers, hoofdredacteur
juli / augustus 2015