De KNMP begon dit jaar met de campagne ‘De eerste keer’. Een pakkende titel voor een publieksoffensief dat hard nodig is. De kosten die in rekening worden gebracht bij een eerste uitgifte, hebben de afgelopen jaren voor zoveel onbegrip en discussie aan de balie gezorgd dat het werkplezier menig apotheekmedewerker is ontnomen. Een duidelijke uitleg aan het Nederlandse volk over wat de apotheek allemaal doet bij een eerste uitgifte, is dan ook zeer welkom.
Helaas is de aandacht voor de campagne vooral gegaan naar het wereldkundig maken door de KNMP van een aantal van tien miljoen te corrigeren foute recepten dat de apotheek jaarlijks voor de kiezen zou krijgen. Niet alleen heeft dit niet-wetenschappelijke en niet-actuele getal maar slechts ten dele met de eerste uitgifte te maken, het wekt ook de verkeerde suggestie dat artsen hun werk niet goed doen en apothekers vooral bezig zijn fouten van falende dokters te voorkomen. In plaats van in de campagne de nadruk te leggen op de goede samenwerking en de specifieke kennis die de apotheker heeft om de veiligheid en effectiviteit van het geneesmiddelgebruik te bevorderen, worden we jammer genoeg te kijk gezet als de zuurpruimen van de zorg.
Omdat wij van Pharma Selecta geen zuurpruimen willen zijn, willen wij u graag blijven voorzien van gratis objectieve en onafhankelijke geneesmiddelinformatie. Om de productiekosten te reduceren is dit nummer waarschijnlijk één van de laatste edities die op papier verschijnt. Inmiddels hebben veel Pharma Selecta-lezers hun e-mailadres geregistreerd via onze website www.pharmaselecta.nl en ontvangen de nieuwste editie als pdf in hun mailbox. Heeft u dit nog niet gedaan? Registreer dan snel het e-mailadres, waarop u onze nieuwsbrief wilt ontvangen via onze site.
Jos Lüers, hoofdredacteur
januari 2016