Enkele maanden na invoering van de AVG-wetgeving beginnen apothekers te voelen hoeveel extra administratieve rompslomp de nieuwe regels met zich meebrengen. Wat er aan de ene kant aan bureaucratisch geneuzel af gaat, komt er aan de andere kant dubbel zo hard weer bij door de nieuwe privacywetgeving – tot verdriet van alle zorgverleners.
Omdat het in de apotheek aan de orde van de dag is dat mensen medicatie ophalen voor een ander, zoals partner of buren, doet zich meerdere malen per dag een datalek voor. Om in die situaties toch te kunnen afleveren, vragen apothekers aan hun patiënten wie ze hebben gemachtigd om hun medicatie op te halen. Dan moeten stapels formulieren worden ingevuld, ingescand en weer tevoorschijn getoverd. Sommige collega’s gaan zelfs over tot legitimatieplicht, ook wanneer het patiënten betreft die ze al jaren kennen.
Goed bezig, apothekers? Ik vind van niet. De incidentele gevallen, waarbij onbevoegden moedwillig medische gegevens of medicijnen van anderen proberen te ontfutselen, vallen ook met de machtigingsformulieren niet volledig te voorkomen. Tegelijkertijd worden veel patiënten, die afhankelijk zijn van anderen om hun medicatie te krijgen, belast met administratieve rompslomp. Het ergst van alles is dat deze werkwijze de zorgvuldig opgebouwde persoonlijke band met de patiënt ondermijnt. Kunt u zich voorstellen dat u zich moet legitimeren bij uw huisarts of specialist?
Aan wetgeving die een dusdanig grote impact op de bedrijfsvoering heeft en zonder aantoonbaar gunstig effect, moeten we niet als makke schapen willen voldoen. Laat de Autoriteit Persoonsgegevens hierover eerst maar eens een uitspraak doen, alvorens we de patiënt en onszelf gaan belasten met al dat gedoe.
Jos Lüers, hoofdredacteur
september 2018
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
© 2024 RN Webdesign