Privacy
Vanuit het perspectief van de patiënt is het een voorwaarde. Een voorwaarde om goede farmaceutische hulp te kunnen leveren. Vanuit het perspectief van de apotheek is het belangrijk. Belangrijk, omdat het voor een patiënt niet leuk is als iedereen mee kan luisteren met de bespreking van jouw gezondheidsproblemen. Wanneer je als apotheek je dienstverlening zo optimaal mogelijk wilt laten zijn, moet je er dus rekening mee houden. Waarmee? Met de privacy van je klanten. En dit gaat wel even verder dan het opstellen van een privacyreglement.
Op het apothekers-patiëntencongres dat door de Vereniging van Jonge Apothekers (VJA) in samenwerking met Optima Farma, het Centraal Orgaan voor Chronisch Zieken (COCZ) en Glaxo Wellcome werd georganiseerd, kwam een en ander ook weer eens naar voren. De
apotheekmedewerkers in de zaal vonden privacy wel belangrijk, maar de patiënten vonden het een absolute voorwaarde. We moeten als apothekers hier veel meer aandacht aan besteden. Welke apotheker kan garanderen dat iedere patiënt in zijn apotheek op zo'n manier wordt geholpen dat de privacy strikt gewaarborgd blijft? Dat zijn er hoogstwaarschijnlijk erg weinig. Ik ben ze in ieder geval nog niet tegen gekomen.
Henkjan Gebben, hoofdredacteur