De kanttekeningen
Geneesmiddelreclame
Uit ervaring weet u uiteraard allemaal dat fabrikanten van geneesmiddelen zich af en toe in allerlei bochten wringen om hun producten onder de aandacht van hun doelgroep, de artsen en apothekers, te krijgen. Vaak wordt het product gekoppeld aan activiteiten, personen, dieren of attributen die bepaalde emoties oproepen, zoals plaatjes van een onbezorgde vakantie, een levenslustige oude man, een krachtig of juist lief aaibaar dier. Deze psychologische beïnvloeding zou ervoor moeten zorgen dat het product geassocieerd wordt met eigenschappen als veilig, krachtig werkzaam, geen bijwerkingen, etc.
Onlangs verstuurde de firma MSD weer een 'prachtig' voorbeeld van een dergelijke poging tot psychologische beïnvloeding. In een folder die op het eerste gezicht van de Postbank afkomstig lijkt, wordt de link gelegd tussen het gebruik van de PIN-pas en de migraine tabletjes van MSD. De positieve eigenschappen die men associeert met de PIN-pas, worden heel gemakkelijk ook op het geneesmiddel geprojecteerd.
Zo blijkt maar weer hoe Snel, effectief...en gemakkelijk je bij de poot wordt genomen.
Universeel griepvaccin
Doordat elk jaar een ander soort influenzavirus verschijnt, moet de groep patiënten die voor immunisatie in aanmerking komt elk jaar gevaccineerd worden. Een groep van de Universiteit van Gent heeft een experimenteel vaccin tegen influenza ontwikkeld dat, in tegenstelling tot de griepvaccins tot nu toe, niet werkt door immunisatie met één van de antigenen van de buitenkant van het virus maar door immunisatie met behulp van het M2 eiwit van het virus. Dit eiwit is minder variabel dan de buitenkant van het virus, dat van stam tot stam verschilt. In een proef waarbij muizen na vaccinatie werden besmet met hepatitis B dat voorzien was van het M2-eiwit bleek bijna 100% bescherming op te treden.
Bron: Nat Med 1999:5(10):1157-1163.