Therapietrouwprogramma's
Een van de speerpunten van koepelorganisatie Nefarma is het verbeteren van de therapietrouw van patiënten. Veel nieuwe geneesmiddelen hebben weinig toegevoegde waarde ten opzichte van bestaande therapie. Echter er valt nog wel een hoop (gezondheids)winst te behalen voor de patiënt en voor de farmaceutische industrie door het gebruik van bestaande geneesmiddelen te verbeteren, beseft nu ook Nefarma. In samenwerking met de KNMP, de LHV en de patiëntenkoepel NPCF is onder andere de website http://www.therapietrouw.nl in de lucht geholpen. Een prima initiatief natuurlijk en een mooie 'win-win' doelstelling.
Dat ook de diverse leden van Nefarma ondertussen met deze speerpunt aan de slag zijn gegaan is te merken. De apotheker wordt overstelpt met allerhande therapietrouwprogramma's, variërend van sms-diensten en e-mail alerts tot gepersonaliseerde nieuwsbrieven en telefonische contactmomenten. Allemaal goede bedoelingen uiteraard, maar probeer het als apotheker allemaal maar eens te onthouden én in te passen in de dagelijkse werkwijze in de apotheek. Onbegonnen werk!
Wanneer de farmaceutische industrieën hun therapietrouwprogramma's graag geïmplementeerd zien worden in de Nederlandse apotheken, doen ze er goed aan deze te standaardiseren. Uiteraard niet op eigen houtje, maar in goed overleg met de KNMP en een klankbordgroep van apothekers uit de praktijk, die kunnen beoordelen of er een werkbaar programma wordt ontwikkeld. Naar mijn mening dienen ook de leveranciers van apothekerssoftware betrokken te worden bij de ontwikkeling van therapietrouwmodules. Vreemd genoeg zijn deze de laatste jaren wél in staat gebleken allerhande triviale modules te ontwikkelen, maar is het maken van een door velen begeerde therapietrouwmonitor kennelijk een te moeilijke opgave.
Verbetering van de therapietrouw kan nog een enorme gezondheidswinst opleveren. De apotheker beschikt over de kennis en de informatie om de patiënt hierin te begeleiden en is dus de aangewezen persoon om dit te monitoren. Therapietrouwprogramma's van de farmaceutische industrie kunnen hierbij ondersteunen, maar moeten niet gebruikt worden om de fabrikant zich te laten profileren ten opzichte van anderen en zijn product te promoten. Gezamenlijke doelen bereik je het snelst met een gezamenlijke oplossing.
Jos Lüers, hoofdredacteur