Onlangs organiseerde de Proeftuin Farmacie Groningen het symposium Hoogwaardige farmacotherapie, ratio of illusie? Eén van de lokkertjes van deze dag was de workshop Bent u onder invloed? De workshop werd verzorgd door Joop Bouma, onderzoeksjournalist van Trouw en auteur van het boek Slikken, hoe ziek is de farmaceutische industrie en huisarts Hans van der Linde.
Vele aanwezigen maakten tijdens deze workshop voor het eerst kennis met het begrip medical opinion leader, ofwel 'mol'. Deze mol is een vooraanstaande en (inter)nationaal bekende specialist op een bepaald gebied - bijvoorbeeld cholesterol of migraine - die collega medici probeert te overtuigen van het nut van bepaalde medicatie en daarvoor een vergoeding ontvangt van de betreffende farmaceutische industrie. Uiteraard werden de farmaceutische industrieën, die mollen op de paylist hebben staan, aan de schandpaal genageld.
Maar ís deze methode van de farmaceutische industrie wel zo schandalig? Persoonlijk ben ik van mening dat niet de industrieën, maar juist de mollen de meeste blaam treft. Alle industrieën, ook de farmaceutische, hebben als doel om zoveel mogelijk omzet en winst te behalen. Hierbij zoeken ze voortdurend de grenzen op van hun promotionele mogelijkheden. Shampoo-fabrikanten en cosmetica-industrieën zetten fraaie modellen in, makers van (verslavende) genotsmiddelen doen een beroep op feel-good ervaringen. Zo maakt de farmaceutische industrie dus gebruik van vooraanstaande wetenschappers om de gewone dokter het feel-good gevoel te bezorgen bij het voorschrijven van het betreffende medicijn. Gewoon een simpel, maar doeltreffend marketingtrucje.
De medical opinion leader zélf dient echter wél verantwoording af te leggen. Geld aannemen voor het simpel promoten van een bepaald geneesmiddel geeft geen pas. Wanneer de arts in kwestie daadwerkelijk overtuigd is van de bewezen meerwaarde van het product, zou hij dit ook belangeloos moeten aanprijzen, óf de ontvangen beloning grotendeels ten goede moeten laten komen aan de zorg. Van een arts mag in dergelijke gevallen wel wat meer ethisch gevoel worden verwacht dan van, pak 'm beet, een chips etende tv-presentatrice of een kalende oud-bondscoach.
Bouma's verhaal is boeiend, grappig, herkenbaar en soms schokkend, maar mist de juiste conclusie: niet de industrie, maar de mol verdient een draai om zijn oren!
Jos Lüers, hoofdredacteur
© 2024 RN Webdesign
Door verder gebruik te maken van onze website gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Voor meer informatie hieromtrent verwijzen wij naar ons Cookiebeleid
Door gebruik te maken van deze website of door op 'akkoord' te klikken, stem je in met het gebruik van cookies op deze website. Meer informatie
Cookiebeleid
Met behulp van een permanente cookie kunnen wij u herkennen bij een nieuw bezoek aan onze website. De website kan daardoor speciaal op uw voorkeuren worden ingesteld. Ook wanneer u geen toestemming hebt gegeven voor het plaatsen van cookies kunnen wij dit door middel van een cookie onthouden. Hierdoor hoef u niet steeds uw voorkeuren te herhalen waardoor u dus tijd bespaart en een prettiger gebruik van onze website kunt maken. Permanente cookies kan u verwijderen via de instellingen van uw browser.
Met behulp van een sessie cookie kunnen wij zien welke onderdelen van de website u met dit bezoek hebt bekeken. Wij kunnen onze dienst daardoor zoveel mogelijk aanpassen op het surfgedrag van onze bezoekers. Deze cookies worden automatisch verwijderd zodra u uw webbrowser afsluit.
Nee. Uw naam, leeftijd, geslacht en andere persoonlijke gegevens, voor zover deze bij de Pharma Selecta bekend zijn, worden nooit in een cookie opgeslagen.
In uw browser kan u instellen welke cookies moeten worden geaccepteerd. U kunt alle of alleen bepaalde cookies weigeren. Raadpleeg hiervoor zo nodig de helpfunctie van uw browser.
Meer informatie omtrent het in- en uitschakelen en het verwijderen van cookies kan u vinden in de instructies en/of met behulp van de Help-functie van uw browser.
De rijksoverheid schrijft het volgende over Internetbezoek volgen met cookies. Op http://www.google.nl/privacy_ads.html kunt u zich afmelden voor het plaatsen van cookies door Google en haar groepsmaatschappijen en op http://www.youronlinechoices.eu/nl kunt u zich afmelden voor het plaatsen van cookies door andere advertentienetwerken.
Wij zullen deze verklaringen af en toe aan moeten passen, omdat bijvoorbeeld onze website of de regels rondom cookies wijzigen. We mogen de inhoud van de verklaringen en de cookies die opgenomen staan in de lijsten altijd en zonder waarschuwing vooraf wijzigen. U kunt deze webpagina raadplegen voor de laatste versie.
Mocht u nog vragen en/of opmerkingen hebben, neem dan contact op met info@pharmaselecta.nl
Versie 1, februari 2016.