Gelezen
Pioglitazon vergroot -fractuurrisico
Uit recent uitgevoerd onderzoek is gebleken dat vrouwen die behandeld worden met het orale antidiabeticum pioglitazon, een groter risico lopen op fracturen dan vrouwen die behandeld worden met placebo of met de actieve comparator. Bij mannen werd geen risicotoename waargenomen. In de studie werd een fractuurincidentie gevonden van 1,9 per 100 patiëntjaren in de pioglitazongroep, tegen 1,1 per 100 patiëntjaren in de groep die de actieve comparator kreeg. In de meeste gevallen ging het om fracturen van de arm of het been. Fracturen van de heup of de wervels, die meestal in verband worden gebracht met postmenopauzale osteoporose, kwamen niet vaker voor. De oorzaak van de geobserveerde stijging van het fractuurrisico is nog onbekend. De FDA waarschuwt dat het fractuurrisico moet worden afgewogen wanneer een behandeling met pioglitazon wordt gestart of gecontinueerd. Na het bericht dat pioglitazon hartfalen kan uitlokken of verergeren, is dit in korte tijd de tweede waarschuwing die afgegeven wordt. Het is de vraag of dit middel nietgeschrapt zou moeten worden uit de NHG-standaard diabetes mellitus type 2, aangezien er veiliger alternatieven bestaan.
Bron: http://www.medscape.com
Nieuw medicijn tegen alle ongemakken
Bent u onzeker, ontevreden over uw uiterlijk of uw maatschappelijke positie of soms een beetje ongelukkig?
U bent niet de enige. Zeker vijftig procent van alle volwassen loopt rond met Dysphoric Social Attention Consumption Deficit Anxiety Disorder (DSACDAD). Voor hen is er goed nieuws. Sinds kort heeft de firma Havidol hiervoor een nieuw geneesmiddel, avafynetyme HCl, ontwikkeld. Op de website http://www.havidol.com kunnen mensen die onzeker zijn over de diagnose een test invullen die helpt om de persoonlijke toestand te beoordelen.
Op de professioneel ogende website vind u tevens informatie over de bijwerkingen van het middel dat bindt aan de receptoren van het hedonine hormoon. De meest in het oog springende bijwerkingen zijn veranderingen in stemming, verlengde seksuele climax, eeuwige glimlach en door impulsen aangedreven koopgedrag.
Hopelijk heeft u bij het lezen van bovenstaande door dat het hier om een grap rond Havidol (have it all) en avafynetyme (have a fine time) gaat. De site is een kunstwerk van de Australische kunstenaar Justine Cooper en volgt heel precies het patroon van de marketingstrategie van de farmaceutische industrie. Daarbij lijkt het ontwikkelen van een nieuw geneesmiddel ondergeschikt aan het promoten van een (nieuw) ziektebeeld. De site is zo knap gemaakt dat veel mensen niet eens door hadden dat het om een parodie ging. De informatie over het middel werd zelfs verwerkt in echte websites over paniekstoornissen en depressies. Onvoorstelbaar? Enkele oudere redactieleden van dit blad zullen glimlachend terugdenken aan vervlogen tijden dat Pharma Selecta nog 1 april-nummers uitbracht over geneesmiddelen als Sperma D30 en Ikookace. Tientallen collega's trapten er in. Blijf dus vooral op uw hoede!
Bron: http://www.havidol.com
GSK geeft openheid over sponsoring
De Nederlandse vestiging van de firma GlaxoSmithKline geeft sinds kort via haar website gedetailleerde informatie of sponsoring van patiëntenorganisaties binnen Europa. Patiëntenorganisaties spelen steeds vaker een rol in discussies over bijvoorbeeld registratie en vergoeding van nieuwe geneesmiddelen. De geloofwaardigheid van een patiëntenorganisatie kan echter ernstig worden verstoord door suggesties dat betreffende organisatie hiervoor gesponsord wordt door de belanghebbende farmaceutische industrie.
Iris van Bennekom, directeur van de Nederlandse Patiën-ten/Consumentenfederatie, is positief over het initiatief van GSK: 'Dit sluit aan bij onze eigen gedragscode sponsoring en fondsenwerving die we hebben opgesteld voor patiëntenorganisaties die gebruik maken van aanvullende fondsen. Daarmee streven we naar meer openheid over de ontvangst en besteding van sponsorgelden.'
Voor zover bekend is dit voor het eerst dat een farmaceutisch bedrijf via internet informatie geeft over dit onderwerp. In 2006 sponsorde GSK in Nederland 22 patiëntenorganisaties. In totaal was hiermee een bedrag van ruim een half miljoen euro gemoeid. Het meeste geld ging naar het Astma Fonds en de Hiv Vereniging. Wellicht is het een aardig idee dat farmaceutische industrieën eens gaan vermelden hoeveel geld zij uitgeven aan marketing- en nascholingsactiviteiten gericht op artsen en apothekers.
Bronnen:
GSK Professional, jrg 6, nr 1, maart 2007
http://www.gsk.nl/steun_aan_patientenorganisaties.aspx