Nefarma Dat het imago van de farmaceutische kolom niet best is, mag als algemeen bekend worden verondersteld. Nefarma, koepelvereniging van de industrie, wilde zichzelf dat kennelijk nog eens laten inwrijven en publiceerde onlangs een onderzoek onder ‘kenners’ naar de reputatie van de sector en de eigen organisatie. Resultaat: een vette onvoldoende. Nefarma-directeur Michel Dutrée is uiteraard niet blij met de uitkomst en beseft dat het imago ernstig is aangetast door de cadeautjescultuur, het achterhouden van negatief onderzoek en het verzwijgen van bijwerkingen. Hij is echter van mening dat dit uitwassen uit het verleden zijn en verwacht daarom over drie jaar veel betere uitkomsten. Persoonlijk denk ik ook dat een gedeelte van de kritiek achterhaald of niet ter zake doend is. De uitkomst dat het commerciële belang voorop staat, ondersteund door een geolied marketingapparaat, mag geen verwijt zijn. Bij een auto-, witgoed-, of iedere andere fabrikant zal dit echt niet anders zijn en daar hoor je nooit iemand over klagen. Het grote verschil is dat er in deze geneesmiddelensector sprake is van een maatschappelijk goed. Dit wordt al jaren ondervangen door de belangrijke rol die richtlijnen spelen en de strenge zelfregulatie van reclame- en marketingactiviteiten. Winst maken is geen luxe, maar bittere noodzaak om te kunnen overleven en te blijven vernieuwen. Ook de kritiek dat de industrie onvoldoende innovatief is raakt kant noch wal. Fabrikanten willen uiteraard dolgraag innoveren, maar de ontwikkeling van nieuwe medicijnen is dermate moeilijk en kostbaar geworden – bij steeds strengere regelgeving – dat dit eenvoudigweg steeds minder vaak lukt. En laten we niet vergeten: op bepaalde terreinen wordt nog steeds geweldige vooruitgang geboekt, waarbij vele mensenlevens worden gered! Het kritiekpunt dat ze te weinig haar sociale en maatschappelijk betrokken gezicht laat zien, moet de farmaceutische industrie zich, naar mijn mening, het meeste aantrekken. Het sponsoren van patiëntenverenigingen lijkt eerder een strategie dan een daad van onbaatzuchtigheid en met ontwikkelingshulp houden fabrikanten zich maar mondjesmaat en weinig gestructureerd bezig. Hierin kan de industrie gemakkelijk véél meer betekenen. Meneer Dutrée, ook ik ben ervan overtuigd dat u over drie jaar een veel betere score zult verdienen. Succes!
Jos Lüers, hoofdredacteur
© 2024 RN Webdesign
Door verder gebruik te maken van onze website gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Voor meer informatie hieromtrent verwijzen wij naar ons Cookiebeleid
Door gebruik te maken van deze website of door op 'akkoord' te klikken, stem je in met het gebruik van cookies op deze website. Meer informatie
Cookiebeleid
Met behulp van een permanente cookie kunnen wij u herkennen bij een nieuw bezoek aan onze website. De website kan daardoor speciaal op uw voorkeuren worden ingesteld. Ook wanneer u geen toestemming hebt gegeven voor het plaatsen van cookies kunnen wij dit door middel van een cookie onthouden. Hierdoor hoef u niet steeds uw voorkeuren te herhalen waardoor u dus tijd bespaart en een prettiger gebruik van onze website kunt maken. Permanente cookies kan u verwijderen via de instellingen van uw browser.
Met behulp van een sessie cookie kunnen wij zien welke onderdelen van de website u met dit bezoek hebt bekeken. Wij kunnen onze dienst daardoor zoveel mogelijk aanpassen op het surfgedrag van onze bezoekers. Deze cookies worden automatisch verwijderd zodra u uw webbrowser afsluit.
Nee. Uw naam, leeftijd, geslacht en andere persoonlijke gegevens, voor zover deze bij de Pharma Selecta bekend zijn, worden nooit in een cookie opgeslagen.
In uw browser kan u instellen welke cookies moeten worden geaccepteerd. U kunt alle of alleen bepaalde cookies weigeren. Raadpleeg hiervoor zo nodig de helpfunctie van uw browser.
Meer informatie omtrent het in- en uitschakelen en het verwijderen van cookies kan u vinden in de instructies en/of met behulp van de Help-functie van uw browser.
De rijksoverheid schrijft het volgende over Internetbezoek volgen met cookies. Op http://www.google.nl/privacy_ads.html kunt u zich afmelden voor het plaatsen van cookies door Google en haar groepsmaatschappijen en op http://www.youronlinechoices.eu/nl kunt u zich afmelden voor het plaatsen van cookies door andere advertentienetwerken.
Wij zullen deze verklaringen af en toe aan moeten passen, omdat bijvoorbeeld onze website of de regels rondom cookies wijzigen. We mogen de inhoud van de verklaringen en de cookies die opgenomen staan in de lijsten altijd en zonder waarschuwing vooraf wijzigen. U kunt deze webpagina raadplegen voor de laatste versie.
Mocht u nog vragen en/of opmerkingen hebben, neem dan contact op met info@pharmaselecta.nl
Versie 1, februari 2016.