Alle partijen in de gezondheidszorg beamen het: de patiënt staat centraal. Voor de politiek is die patiënt de kiezer, voor de zorgverzekeraar de premiebetalende klant en voor de zorgverlener het werkaanbod. Mooie woorden, de patiënt staat centraal, maar wordt er ook daadwerkelijk naar gehandeld? Jarenlang had die patiënt niets te vertellen. Monddood gemaakt door het kennisverschil ten opzichte van zijn behandelaars, niet in staat te wisselen van zorgverzekeraar en politiek gezien waren er altijd belangrijkere thema's dan gezondheidszorg. De patiënt staat centraal, maar alles wordt voor hem beslist en hij heeft het maar te slikken. De tijden zijn veranderd. Grote groepen patiënten verenigen zich in patiënten- en consumentenorganisaties. Binnen deze organisaties wordt veel kennis vergaard over ziektebeelden en behandelmogelijkheden. Deze organisaties laten zich niets meer wijs maken, maar zoeken het zelf wel uit. En langzaam maar zeker verschuift het machtsevenwicht in de richting van de patiënt.
Voorbeelden van deze power to the people komen we intussen steeds vaker tegen. Jaren geleden al oefende de migrainevereniging (gesponsord door Glaxo?) grote pressie uit op de politiek om de vergoeding van Imigran® door te drukken. Onlangs was het de beurt aan het Nationaal Huidfonds. Door middel van het tonen van zieke, schubbige kindertjes en hun wanhopige ouders werd politieke aandacht gevraagd voor de vergoeding van nieuwe eczeemmiddelen. Dat druk van patiënten niet altijd in het voordeel van de farmaceutische industrie werkt, wordt bewezen door een zeer recente actie van het Amerikaanse Public Citizen, een consumentenorganisatie met honderdzestigduizend leden. Op grond van nieuwe veiligheidsgegevens heeft deze organisatie de FDA dringend verzocht AstraZeneca's rosuvastatine (Crestor®) onmiddellijk van de markt te halen vanwege levensbedreigende rhabdomyolyse en nierschade.
Patiënten raken steeds beter geïnformeerd over de voor- en nadelen van de therapieën die de zorgverleners voor ze kiezen en willen hierover meebeslissen. Zal de gezondheidszorg uiteindelijk dan toch een echte markt worden? Apothekers, be prepared!
Jos Lüers, hoofdredacteur
© 2024 RN Webdesign
Door verder gebruik te maken van onze website gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Voor meer informatie hieromtrent verwijzen wij naar ons Cookiebeleid
Door gebruik te maken van deze website of door op 'akkoord' te klikken, stem je in met het gebruik van cookies op deze website. Meer informatie
Cookiebeleid
Met behulp van een permanente cookie kunnen wij u herkennen bij een nieuw bezoek aan onze website. De website kan daardoor speciaal op uw voorkeuren worden ingesteld. Ook wanneer u geen toestemming hebt gegeven voor het plaatsen van cookies kunnen wij dit door middel van een cookie onthouden. Hierdoor hoef u niet steeds uw voorkeuren te herhalen waardoor u dus tijd bespaart en een prettiger gebruik van onze website kunt maken. Permanente cookies kan u verwijderen via de instellingen van uw browser.
Met behulp van een sessie cookie kunnen wij zien welke onderdelen van de website u met dit bezoek hebt bekeken. Wij kunnen onze dienst daardoor zoveel mogelijk aanpassen op het surfgedrag van onze bezoekers. Deze cookies worden automatisch verwijderd zodra u uw webbrowser afsluit.
Nee. Uw naam, leeftijd, geslacht en andere persoonlijke gegevens, voor zover deze bij de Pharma Selecta bekend zijn, worden nooit in een cookie opgeslagen.
In uw browser kan u instellen welke cookies moeten worden geaccepteerd. U kunt alle of alleen bepaalde cookies weigeren. Raadpleeg hiervoor zo nodig de helpfunctie van uw browser.
Meer informatie omtrent het in- en uitschakelen en het verwijderen van cookies kan u vinden in de instructies en/of met behulp van de Help-functie van uw browser.
De rijksoverheid schrijft het volgende over Internetbezoek volgen met cookies. Op http://www.google.nl/privacy_ads.html kunt u zich afmelden voor het plaatsen van cookies door Google en haar groepsmaatschappijen en op http://www.youronlinechoices.eu/nl kunt u zich afmelden voor het plaatsen van cookies door andere advertentienetwerken.
Wij zullen deze verklaringen af en toe aan moeten passen, omdat bijvoorbeeld onze website of de regels rondom cookies wijzigen. We mogen de inhoud van de verklaringen en de cookies die opgenomen staan in de lijsten altijd en zonder waarschuwing vooraf wijzigen. U kunt deze webpagina raadplegen voor de laatste versie.
Mocht u nog vragen en/of opmerkingen hebben, neem dan contact op met info@pharmaselecta.nl
Versie 1, februari 2016.