U kent ze wel, de niet goed, geld terug, de gegarandeerd resultaat en de gratis probeerverpakking acties, waarmee fabrikanten van afslankcapsules, waskrachtversterkers en voedende glansshampoos ons proberen te verleiden tot impulsaankopen. Als weldenkende mensen trappen wij natuurlijk niet in deze op en top commerciële verkooptrucs van geldbeluste retailers. Gelukkig is onze eigen handel een stuk serieuzer, .... denkt u.
In de altijd vooroplopende Verenigde Staten lanceerde medicijngigant Novartis afgelopen week een noviteit: de money back garantee voor hypertensiepatiënten. Wie gedurende minimaal één maand de hoogste dosering van de angiotensine II antagonist van de betreffende pillenfabrikant slikt en nog steeds niet de streefwaarden van zijn bloeddruk bereikt, krijgt gegarandeerd zijn geld terug. Klinkt uitermate nobel, maar is het natuurlijk niet.
Primair doel van het behandelen van hypertensie is uiteraard het verminderen van cardiovasculaire morbiditeit en mortaliteit. Bloeddrukverlaging, alhoewel belangrijk, is slechts een surrogaat eindpunt. Erg overtuigend zou de actie van Novartis dus pas zijn wanneer men tot uitbetaling over zou gaan aan patiënten bij wie de beoogde risicoreductie niet is bereikt. Helaas past dit niet bij het korte termijn profijt waarvan de fabrikant haar nieuwe klanten kennelijk wil overtuigen.
Naast volksverlakkerij richten dergelijke acties ook maatschappelijk schade aan. In de JAMA van 21 april verschenen de resultaten van een onderzoek waarin werd berekend wat de economische consequenties zijn van het afwijken van evidence based richtlijnen bij hypertensie. Maar liefst $1,2 miljard blijken Amerikaanse dokters te kunnen besparen door simpelweg geneesmiddelen voor te schrijven waarvan wél is aangetoond dat ze op de lange termijn ziekte- en sterfterisico verminderen. En dat alleen bij hypertensiepatiënten!
De actie van Novartis laat kraakhelder zien tot welke uitwassen liberale reclamerichtlijnen voor geneesmiddelen kunnen leiden. Of heeft het land van de onbegrensde mogelijkheden ook onbegrensde geneesmiddelbudgetten?
Jos Lüers, hoofdredacteur
© 2024 RN Webdesign
Door verder gebruik te maken van onze website gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Voor meer informatie hieromtrent verwijzen wij naar ons Cookiebeleid
Door gebruik te maken van deze website of door op 'akkoord' te klikken, stem je in met het gebruik van cookies op deze website. Meer informatie
Cookiebeleid
Met behulp van een permanente cookie kunnen wij u herkennen bij een nieuw bezoek aan onze website. De website kan daardoor speciaal op uw voorkeuren worden ingesteld. Ook wanneer u geen toestemming hebt gegeven voor het plaatsen van cookies kunnen wij dit door middel van een cookie onthouden. Hierdoor hoef u niet steeds uw voorkeuren te herhalen waardoor u dus tijd bespaart en een prettiger gebruik van onze website kunt maken. Permanente cookies kan u verwijderen via de instellingen van uw browser.
Met behulp van een sessie cookie kunnen wij zien welke onderdelen van de website u met dit bezoek hebt bekeken. Wij kunnen onze dienst daardoor zoveel mogelijk aanpassen op het surfgedrag van onze bezoekers. Deze cookies worden automatisch verwijderd zodra u uw webbrowser afsluit.
Nee. Uw naam, leeftijd, geslacht en andere persoonlijke gegevens, voor zover deze bij de Pharma Selecta bekend zijn, worden nooit in een cookie opgeslagen.
In uw browser kan u instellen welke cookies moeten worden geaccepteerd. U kunt alle of alleen bepaalde cookies weigeren. Raadpleeg hiervoor zo nodig de helpfunctie van uw browser.
Meer informatie omtrent het in- en uitschakelen en het verwijderen van cookies kan u vinden in de instructies en/of met behulp van de Help-functie van uw browser.
De rijksoverheid schrijft het volgende over Internetbezoek volgen met cookies. Op http://www.google.nl/privacy_ads.html kunt u zich afmelden voor het plaatsen van cookies door Google en haar groepsmaatschappijen en op http://www.youronlinechoices.eu/nl kunt u zich afmelden voor het plaatsen van cookies door andere advertentienetwerken.
Wij zullen deze verklaringen af en toe aan moeten passen, omdat bijvoorbeeld onze website of de regels rondom cookies wijzigen. We mogen de inhoud van de verklaringen en de cookies die opgenomen staan in de lijsten altijd en zonder waarschuwing vooraf wijzigen. U kunt deze webpagina raadplegen voor de laatste versie.
Mocht u nog vragen en/of opmerkingen hebben, neem dan contact op met info@pharmaselecta.nl
Versie 1, februari 2016.